Circulacions al F.C. de Vallpardís. 6-OCT-2019

Circulacions al F.C. de Vallpardís. 6-OCT-2019

***** Nou comunicat sobre les obres a la seu social del Club

***** Nou comunicat sobre les obres a la seu social del Club

Nou Avís de tancament de la seu social del Club

Nou Avís de tancament de la seu social del Club
_______________________________________________________________________

15a Fira Ferroviària MATARÓTREN 2019

15a Fira Ferroviària MATARÓTREN 2019

Llibertat Presos Polítics

Llibertat Presos Polítics
________________________________________________________________________________________

Calendari - Octubre del 2019

Calendari - Octubre del 2019
____________________________________________________________________________________

15/9/19

En Josep Julià Aguilar. 1931-2019. Petita biografia d'un modelista pioner. Segona Part.




Josep Julià Aguilar.
1931 - 2019
Petita biografia d'un modelista pioner.

Segona Part


Locomotores, vagons, bogies, vies i desviaments per a circuits de 5, 7 1/4, 10 i 15 polzades.




De manera més general, en Josep Julià, va participar o col·laborar en la construcció de molts dels nous circuits de modelisme tripulat que per aquells anys 80 i 90 anaven naixent a Catalunya. Al «Trenet de Can Mercader», de Cornellà, en va fer vagons i també al «Trenet del Parc de Caramar», del Masnou. Els primers trens de passatgers del parc temàtic «Catalunya en Miniatura», per a via de 15 polzades, a Torrelles de Llobregat, són obra seva. I les seves vies i desviaments també, de manera indirecta però, perquè es varen fer seguint, les seves instruccions. El primer d'aquests trens estava compost d'una locomotora i 3 cotxes jardinera.


Al Vallès, va participar en la construcció del Tren del Parc Catalunya, del CEMFES de Sabadell, per via de 7 ¼ i 10 polzades i en el tren desaparegut del «Arboretum de Catalunya», de Cabrils.

Per al Club Ferroviari de Terrassa directament o per a socis seus va construir les següents locomotores:



Locomotora Diesel «Eulàlia», per a via de de 5'' la locomotora, referida anteriorment.



Locomotora Diesel «RENFE 311», per a via de 7 ¼ ''.



Locomotora Diesel «Berbena», per a via de 5 ''.

A aquesta relació hi hem d'afegir les següents locomotores de les quals no en tenim notícia actual ni tampoc disposem de fotografies seves:

- Locomotora Diesel alemanya V110, per a via de 5''.
- Tres locomotores de maniobres diesel, genèriques, les tres per a vies de 5''.

A banda de la seva pròpia activitat com a modelista, altres socis del Club van fer servir el seu taller per construir i ajustar les seves creacions.

Així el company i soci del Club Ferroviari de Terrassa, en Manel Tarés, ja traspassat, hi construir la seva locomotora diesel «SHOMA», la carrosseria i el rodatge de la qual van ser obra del Josep Julià. Era un model a escala de la locomotora actualment en funcionament al «Tren del Ciment», de la Pobla de Lillet.

Com a company i bon amic d'en Josep Farell, soci també del Club Ferroviari de Terrassa, el va ajudar a acabar la construcció de la seva la màquina de vapor «Margot» JF Núm. 1 que van estrenar i encendre per primer cop al Centre Cultural a la Festa Major del 1990.


Locomotora de vapor «Margot», per a via de 5 ''.

Al següent videu, gravat per en José Luis García, igualment company i soci del Club Ferroviari de Terrassa,  hi veureu la construcció d'aquesta locomotora, pas a pas, per part d'en Josep Farell, i també en Josep Julià a partir del minut 43. El veureu ajudant a carregar i descarregar la màquina i al circuit particular de «Can Fonollet», del mateix Josep Julià, on es fan fer les primeres proves de funcionament.


Construcción de una locomotora de vapor vivo por Josep Farell


També va participar en la construcció de locomotores, vagons i bogies del «Tren del Parc de Ribes Roges», de l'AFEVI, de Vilanova i la Geltrú. La seva activitat, en aquest cas, va ser força important. Va construir el material relacionat a continuació, tot per a via de 5'', amb indicació aproximada de la seva data de construcció:



Locomotora de vapor, tipus 230, «Ciutat de Vilanova», del 1.993.



Locomotora Diesel «FGC 254.01» vermella i grisa,de funcionament elèctric, 



Locomotora Diesel «FGC 254.02» vermella i grisa, de funcionament elèctric, de finals del 1.999.



Locomotora Diesel «RENFE 319» groga i grisa, de funcionament elèctric, feta entre els anys 1.999 i 2002.



Locomotora de vapor tipus «GARRATT 030 + 030», feta entre els anys 1.999 i 2002.



Locomotores Diesel «RENFE 1.600» plata, «americana», del 1.990.



Locomotores Diesel «RENFE 1.600» verda, «americana», del 1.990.

I també va construir el següent material de l'AFEVI, del qual no disposem  de cap fotografia:

- Locomotora de vapor «ALVAREZ & JULIA», núm. 10, comprada a un afeccionat de Castellò de la Plana.
- Locomotora Diesel genèrica, «SÚPER SER», de funcionament elèctric, del 1990.
- Bastidor i engranatges d'una locomotora Diesel genèrica, «CURRUPIPI» de funcionament elèctric, del 1990.
- Cotxes amb bogies compartits, tipus «Jacobs» del 1.990
- Vagó de dos bogies de 3 eixos, tipus «Torpede», del 1.990

Finalment ens consta que cap 1.980 va construir dos circuits particulars amb el seu material corresponent (per en Francesc Llaurador, de Salou i per en Joan Rosdevall).


Final de la Segona Part.
Seguirà properament.



Agraïments:

El text d'aquesta biografia d'en Josep Julià s'ha elaborat a partir de la informació facilitada pels següents companys i socis que molt amablement han atès a qui subscriu: Ildefons Argemí, Francesc Mas, Eloi Mateu, Jordi Orta i Josep Farell.  Les fotografies que l'acompanyen les han facilitat alguns dels companys citats i també del company Albert Carretero i algunes s'han descarregat d'Internet. A tots ells, el nostre agraïment.



Observacions:

Si algun lector d'aquest escrit detecta o constata algun error, li agraírem molt que ens el comuniqui per tal de fer l'esmena corresponent.

Al final d'aquesta biografia relacionarem les fonts en les quals s'ha basat tot l'escrit. A data d'avui, no ens és possible perquè la biblioteca del Club Ferroviari de Terrassa no està operativa temporalment.